Jokkmokks kommunledning och Kvikkjokks husvagnsparkering
on 15/12/2020

Egentligen är rubriken till detta inlägg felaktig, för det finns ingen husvagnsparkering i Kvikkjokk. Den fanns förvisso tidigare, men den blev omgjord till en vulgär stugby i en ekonomisk förening uppbyggd kring permanent stående husvagnar.

Nu vill Jokkmokks kommunledning, bestående av socialdemokrater och vänsterpartister, skrota strandskyddet genom att införa ett så kallat LIS-område (landsbygdsutveckling i strandnära lägen) för att kunna utvidga antalet platser för den forna husvagnsparkeringen. Expansionen kräver att ännu mer mark måste tvångsinlösas. Dock har den processen ännu inte blivit inledd. Det har däremot planerna på att skrota strandskyddet.

Hur myndigheterna har och fortsätter att härja och vandalisera Kvikkjokk påminner om hur det kan gå till i en kommuniststat. Se gärna en video som jag har gjort om hur den lilla fjällbyn och dess befolkning härjats med genom åren.

1979 till 1980 byggdes den så kallade husvagnsparkeringen upp på mark som Jokkmokks kommun exproprierade från privata markägare i Kvikkjokk. Priset för tillgreppet blev satt till en krona per kvadratmeter.

Projektet, som på 1980-talet följdes av många fler, genomdrevs av Jokkmokks kommun, naturvårdsverket, länsstyrelsen, lantmäteriet och AMS.

Skälet till att husvagnsparkeringen byggdes var att turisterna som besökte Kvikkjokk skulle få någon plats att ställa sina husvagnar på, med en elplint för varje uppställningsplats och ett mindre servicehus där de kunde hämta vatten, gå på toaletten, diska och duscha.

När parkeringen stod klar kom de tidigare markägarna att ansvara för driften av husvagnsparkeringen, en ordning som fungerade mycket väl.

Efter att markägarna på grund av ålder tvingades sluta som ansvariga för parkeringen tog olika entreprenörer med rötterna i byn över driften. När de slutade erbjöd sig en annan kvikkjokksbo att ta över. Denne fick dock nobben och Jokkmokks kommunledning lät istället hela husvagnsparkeringen övergå till en ekonomisk förening vid namn Kvikkjokks Camping.

Föreningen upplät parkeringens 32 platser endast till föreningens medlemmar. Permanenta boenden växte successivt upp med uppallade husvagnar som stomme till småstugor och förråd. Hela området kom att likna en stugby. Alla byggnadsregler som folk annars måste följa verkar inte existera på Kvikkjokks Camping. Det ser för jävligt ut.

På infarten till campingen monterades en vägbom och stoppskylt upp. De turister som med husvagnar, eller husbilar, besökte Kvikkjokk befann sig i samma situation som rådde innan 1980. De hade ingen anordnad plats att stå på med sina fordon. Ingen elström, toalett eller dusch. Folk sket i buskarna och kastade skräp i bybornas soptunnor. En skandalös oordning, vilken råder också nu.

Kvikkjokks Camping säger på sin hemsida att de i en framtid hoppas kunna utöka antalet platser för campingen. En ambition som också Jokkmokks kommunledning har haft under en längre tid. Men kommunledningen har inte informerat eller fört dialog med markägarna om sina planer. I kraft av sin makt gör de som de vill. Kör över Kvikkjokks människor, som de alltid har gjort. Stjäl mark till den så kallade utveckling som de vill utveckla.

Om det LIS-område som planeras går igenom kommer störningarna på Kvikkjokks natur och människor bli ännu större än vad den redan är. Efter att kommunledningens så kallade utveckling skjutit fart har berguven slutat hoa i Nammásj, älgarna som betar videkvistar i deltat får aldrig ro för alla skotrar, sjöfåglar och vadare blir ständigt störda av det extremt ökade antalet småbåtar, vattenskotrar och kanoter som far runt i deltakanaler och laguner. Utsläpp och buller har ökat ofantligt mycket under senare år.

Det friluftsliv som kommunledningen vill utveckla drivs av bensin. Det är inte klokt och går stick i stäv med de klimatambitioner som förs nationellt.

Efter nyår kommer den före detta husvagnsparkeringen mest troligt att säljas på öppen budgivning tillsammans med det stora servicehuset i byn. Anläggningar som byggdes för skattepengar till allmänna ändamål. Kanske blir kommunalrådet Robert Bernhardsson en av spekulanterna? Han har drivit den så kallade utvecklingen hårt i Kvikkjokk.

Det är sjukt hur Kvikkjokk har förstörts och fortsätter förstöras. Och ingen i byn vinner på exploateringarna. Jag lider någonting jävulskt.



Är tacksam om du vill stödja fortsatta skildringar på denna blogg med en summa på swish 0702300955

Tack på förhand 🙂

Hälsningar Tor


















Träffar: 1151


Leave a Comment:

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


4 Replies to “Jokkmokks kommunledning och Kvikkjokks husvagnsparkering”

  • Super bra skildring om utvecklingen i Kvikkjokk. Nu mer vistas jag knappt där något mer. Trafiken genom byn på fredagar och söndagar är att likna med rusningstrafiken i stan, när kustbor och andra kommer och far. Och berguvens läte sent på kvällarna bytts mot ljudet från alla möjliga motordrivna fordon, som aldrig verkar tystna😢 Att den så kallade husvagnsparkeringen bara får nyttjas av turister som är medlemmar i kvikkjokks camping är helt befängt. Man undrar just om dessa permanenta byggnadsverk, där det rycktas om ingrävda avlopp i förgårdar mm. är förenligt med plan och bygglagen🤔

    • Tack 🙂 Hemska rader att läsa, men jag förstår dig. Det är ett jävla liv i byn på framför allt helgerna. Drar mig också för att vistas där då. Det är onekligen mycket märkligt att kommunledningen fått agera som de gjort. Det verkar som att länsstyrelsen och andra högre instanser har sovit.



Tor Lennart Tuorda

Självporträtt
Jag vid Ale stenar i Skåne. Foto: Åsa Lindstrand

Sök! Separera sökorden med komma och mellanslag