Har fått kontakt med gamle jokkmokkaren Olle Backman, tillika författare av boken Nordenskiöldsloppet 1884/Historien om världens hårdaste skidtävling. Han ringde upp och frågade om jag hade hört något om att Pavva-Lasse Tuorda och Anders Rassa på Nordenskiölds Grönlandsexpedition 1883 hade sällskap av två andra jokkmokkssamer, bland andra av en vid namn Olof Grufvisare? Nej, svarade jag, det har jag inte hört talas om.
Tuorda och Rassa reste ensamma till Grönland, är det jag alltid har fått mig till livs. Har heller inte läst någonting annat i Nordenskiölds egen dagbok.
I faksimilen nedan reste dock Tuorda med Grufvisare, inte Rassa. Vidare skulle väl Nordenskiölds primära mål med expeditionen vara att med samernas hjälp undersöka om Grönlands inre var isfritt – inte kolla om Grönland lämpade sig för att bli koloniserat av samer och renskötsel. Han kanske ville göra både och. Mycket märkligt…
Stämmer uppgifterna? Har någon i Jokkmokk fler uppgifter om detta? Skriv i såna fall i kommentarsfältet nedan eller skicka mig ett mejl på t(at)kvikkjokk.nu
Tack på förhand 🙂
Visningar: 44
1 Olof Nilsson Grufvisare, född 1839-11-06 i Sirkas, Kvickjokk.
Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1839-12-25 “Wuolla”.
*** Generation I ***
f
2 Nils Hovasson Grufvisare, född 1808 i Sirkas, Kvickjokk,
död 1890-10-23 i Sirkas, Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Skola 1820-1822.
Gift 1835-03-06 i Jokkmokk med nästa ana
Barn:
Erik Nilsson Grufvisare, född 1836-01-19 i Sirkas, Jokkmokk.
Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1836-02-19 “Keira”.
Gift 1868 i Jokkmokk med
Inga Stina Andersdotter Tjedda, född 1839 i Jokkmokk by,
Jokkmokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1839-11-23 f 10/??.
Huljo/Tjedda.
Gift 1876 i Kvikkjokk med
Sigga Larsdotter Åstot, född 1855 i Sirkas, Kvickjokk,
död 1878-08-20 i Sirkas, Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Gift 1881-02-13 i Jokkmokk med
Kati Pavasdotter Kirtsa, född 1847-11-22 i Sirkas, Jokkmokk.
Bosatt i Sirkas, Jokkmokk. Dop 1847-12-14.
Olof Nilsson Grufvisare, född 1839-11-06, se ana 1.
Nils Abmut Nilsson Grufvisare, född 1843-03-21 i Sirkas,
Jokkmokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1843-04-04.
Fosterdotter; Inga Mina Larsdotter Piggi f 1876-02-11.
Gift 1877-04-14 i Jokkmokk med
Elli Pavasdotter Pirkit, född 1852-05-22 i Tuorpen, Kvickjokk.
Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Buotta Nilsdotter Grufvisare, född 1846-01-29 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1893-11-25. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1846-05-01.
Gift 1876-04-17 i Jokkmokk med
Pava Larsson Åstot, född 1847-01-07 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1887 i Sirkas, Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Dop 1847-01-13.
Gift 1890-02-07 i Jokkmokk med
Anders Katisson Andersson Påggi, född 1859-05-03 i Sirkas,
Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Fosterson till Jova Amulsson Spik i Sirkas änka Ibba Persdotter Kälatis.
Dräng hos Erik Nilsson Grufvisare i Sirkas före han gifte sig 1890.
Brita Magga Nilsdotter Grufvisare, född 1850-05-31 i Tuorpon,
Kvickjokk. Bosatt i Turpon, Kvickjokk. Dop Kvickjokk.
Gift 1876 i Kvickjokk med
Pava Anders Andersson Husi, född 1840-12-22 i Tuorpon,
Jokkmokk. Bosatt i Turpon, Jokkmokk. Dop 1841-02-17.
Hova Nilsson Grufvisare, född 1852-01-20 i Sirkas, Kvickjokk.
Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
Gift 1885-02-06 i Jokkmokk med
Magdalena Abmutsdotter Kallok, född 1861-02-12 i Sirkas,
Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
m
3 Kerstin Olofsdotter Parrak, född 1813 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1892-10-27 i Sirkas, Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Jokkmokk.
Gift 1835-03-06 i Jokkmokk med föregående ana
*** Generation II ***
ff
4 Hova Eriksson Grufvisare, född 1776 i Sirkas, Jokkmokk. Bosatt
i Sirkas, Jokkmokk.
Gift 1799 i Jokkmokk med nästa ana
Gift 1843-02-19 i Jokkmokk med
Kerstin Pavasdotter Pirkit, född 1798 i Tuorpon, Kvickjokk.
Bosatt i Sirkas, Jokkmokk.
Barn i första giftet:
Amut Hovasson Grufvisare, född 1803-10-20 i Sirkas, Jokkmokk.
Död ung.
Nils Hovasson Grufvisare, född 1808, se ana 2.
Nila Hovasson Grufvisare, född 1810-11-09 i Sirkas, Kvickjokk.
Dop 1810-11-25 “Nicca”.
Pava Hovasson Grufvisare, född 1815-05-06 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1815. Dop 1815-04-07.
Anders Grufvisare, född 1817-01-06 i Sirkas, Jokkmokk.
Dop 1817-01-07.
Hova Hovasson Grufvisare, född 1818-12-15 i Sirkas, Jokkmokk.
Bosatt i Sirkas, Jokkmokk. Dop 1818-12-25.
Gift 1839-04-01 i Jokkmokk med
Botil Jonsdotter Åivetebme, född 1816-02-09 i Sirkas,
Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Jokkmokk. Dop 1816-02-18.
fm
5 Bothild Amundsdotter Länta, född 1777 i Sirkas, Jokkmokk. Bosatt
i Sirkas, Jokkmokk.
Gift 1799 i Jokkmokk med föregående ana
mf
6 Olof Pannasson Parrak, född 1780 i Sirkas, Jokkmokk. Bosatt
i Sirkas, Jokkmokk.
Gift 1805 i Jokkmokk med nästa ana
Barn:
Assa Olofsdotter Parrak, född 1806 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1895-11-09 i Aktse, Kvickjokk. Bosatt i Aktse, Kvickjokk.
Gift 1827-04-22 i Jokkmokk med
Amul Persson Länta, född 1799 i Sirkas, Jokkmokk,
död 1882-08-22 i Aktsik, Kvikkjokk. Krononybyggare i Aktse,
Kvickjokk.
Kerstin Olofsdotter Parrak, född 1813, se ana 3.
Brita Olofsdotter Parrak, född 1818-03-05 i Sirkas, Jokkmokk.
Bosatt i Sirkas, Kvickjokk. Dop 1818-03-08.
Gift 1845-06-24 i Jokkmokk med
Jova Åmmasson Spik, född 1791 i Sirkas, Jokkmokk, död 1870
i Sirkas, Kvickjokk. Bosatt i Sirkas, Kvickjokk.
mm
7 Karin Persdotter Nabriluokt, född 1778 i Sjocksjokk, Jokkmokk.
Bosatt i Sirkas, Jokkmokk. Gift i Sirkas.
Gift 1805 i Jokkmokk med föregående ana
Vilken makalös släktutredning Kjell-Åke, spännande 🙂
I artikeln står det “skola följa med”, dvs ska följa med. Inte följt med. Det kan möjligen vara så att Grufvisare var påtänkt att följa med, men att det blev Rassa. Jämför man foton där Pavva Lasse och Anders står brevid varandra ser man att Anders är betydligt kortare än Pavva Lasse. Detsamma ser man på fotot där de står med skidor på fötterna och ska ge sig iväg på skidturen på Grönland.
Det känns dessutom väldigt osannolikt att de officiella uppgifterna är felaktiga.
Ja det är en rimlig förklaring 🙂
Jag antar att de flesta som skulle kunna sägas ha ett samiskt tillhörighet anser sig idag inte ha det.
Så det blir svårt att få fram intresse när hela saken hanteras som det gör nu.
Vi har ALLA ett samiskt arv i norr.
Det gäller bara presentera det på ett sådant sätt att det blir begripligt och inkluderande
Hittills har det mest mynnat i interna stridigheter om allt möjligt.
Det har söndrat mer än samlat.
Som tanken var när statens Rasbiologiska Institut inför de “lappbegreppet” mot vår vilja.
Avsikten var att i kolonial anda förminska oss och därmed kunna stjäla våra tillgångar.
Det ansågs mest som en välgärning på det sjuka trettiotalet när staten gick in och skapade den klyvning och den stöld av mark och vatten som nu bestämmer vardagen i norr.
Vi har mycket att ta tag i.
Men det händer nästan ingenting.