Det fossila ska ersättas av det biogena
Reduktionsplikten är Greenwashing. Men att ersätta ett dåligt drivmedel i olika motorers bränsletankar med ett annat, sämre, är inte bara gröntvättning, det är vansinne. Det fossila ska fasas ut och ersättas med biogena bränslen. Och visst, bensin och diesel är verkligen skit, men att elda skogsråvara istället ger större klimatutsläpp per energienhet, minskad biologisk mångfald, sämre förutsättningar för renskötseln, en turism som möter ännu fler kalhyggen när de turistar i Sverige, en bedrövad ortsbefolkning som ser sina barndoms marker skövlas på löpande band och får sina motorer igenslaggade av det urschliga bränslet är ett ännu värre skit.
Reduktionsplikten är Greenwashing
Reduktion av vad? Reduktion är en synonym till minskning, när det egentligen blir en höjning. Ännu ett av falska orwellska, trumpistiska och gröntvättande ord. Som ordet hållbar. Hållbar gruvnäring och hållbart skogsbruk. Och sen grön omställning. Allt är så grönt och halleluja.
Reduktionsplikt på 60 procent
Märkligt nog tycker delar av miljörörelsen på allvar att reduktionsplikten är räddningen för klimatet. Miljöpartiet vill till och med att det ska tillsättas 60 procent förnyelsebart bränsle i tankarna. Många fler tunga dieseldrivna fordon ska därmed larva sig fram genom skogarna och avverka sina tusen träd per dag. En annan tung diesedriven maskin lastar sedan virket och kör till ett upplägg vid närmsta väg. Från upplägget lastar ett tredje dieseldrivet fordon, långtradare, virket och kör det till industrin, ofta 200 till 300 kilometer bort. Från det kalhygge maskinerna lämnat efter sig sprutar koldioxid, metan och lustgas i femtio år efter avverkningen.
En pågående cykel
Klimatgaserna produceras av ruttnande rotsystem och ruttnande svamp i marken. Svamp, världens största organism. Det är endast halva delen av de träd som vi ser som avverkas. Resten finns i jorden. Så markbereds kalhyggena av ännu en maskin som avger dieselavgaser. Sedan planteras det nya små träd. En ständigt pågående cykel av en skogsbruksmodell Sverige självt anser vara bäst i världen.
Biogena utsläpp inte med i statistiken
Men de här biogena utsläppen räknas inte in i statistiken. Inte heller förbränningen av skogsråvara för energiproduktion. Endast fossila utsläpp räknas. Dock tar klimatet inte hänsyn till om koldioxiden kommer från förbränd olja eller från uppeldade tallar och granar.
Amanda Lind i lördagsinterjun
Miljöpartiets nya språkrör Amanda Lind sa i lördagsinterjun på P1 att det fossila måste ersättas med det förnyelsebara. Tre-fyra gånger upprepade hon detta. Jag gillar Amanda Lind. En driven och smart politiker som i de flesta fall omfattas av genuin miljöpartipolitik. Men i bränslefrågan är hon ute och cyklar. Och hon är långt ifrån ensam.
Dåligt påläst journalist
I lördagsintervjun ställde intervjuaren ingen fråga till Amanda Lind som typ: “Men släpper inte också biogena bränsen ut klimatgaser?” Hjärntvätten om biobränslenas förträfflighet har blivit ett mantra som få ifrågasätter. Jag kan dock tycka att journalisten borde har varit mer påläst i klimatfrågan och ställt relevanta frågor om just utsläppen. Reduktionsplikten är Greenwashing, verkligen, och det är tjänstefel av journalister att inte genomskåda detta faktum.
MP är för fega
Jag tycker också generellt att Amanda Lind, likväl som alla andra av de senare språkrören, är alltför fega. Det kan vara ett av skälen till att ett miljöparti har så dåliga opinionssiffror trots att vi befinner oss mitt i en klimatkatastrof. MP borde därför ha minst 20 procent i väljarstöd. Men MP är för PK, för lite radikala, för finurligt vindflöjelaktiga. Törs inte säga sanningar som de egentligen vet. För strategiska. De tror att det blir för mycket för folk. Att väljarstödet blir ännu mindre. Som om gröna människor i det här landet är korkade. Jag tror att det är precis tvärt om. En tillväxt räknad utifrån BNP är galenskap. Vi måste ha en nedväxt. Mindre av allt. Mindre lyx. Betydligt mindre utsläpp från åkgräsklippare, skotrar, bilar, motorcyklar, skogsbruk, gruvor. Om MP benar upp hur en politik kan se ut som utgår från riktig hållbarhet utifrån planetära gränser tror jag att partiet kommer att växa så det knakar.
Diffrentierad skatt
Det jag blev mest imponerad av i lördagsintervjun var hur Amanda Lind tydligt tryckte på att det måste finnas en diffrentierad modell vad gäller bränsleskatter och avgifter för de som bor i glesbygd som inga andra alternativ har än bilen. Det märks att Lind har sina rötter i norr och att MP nu kan utveckla en mer verklighetsbaserad politik också för människor utanför storstäderna.
.
Hemliga Sveaskog grenwashar vidare i Maskaure sameby
Visningar: 141
Tack för att du tar upp reduktionsplikten! Den ena regeringen lägger alla äggen i den korgen och den andra lägger dem i korgen med kärnkraft. Liksom med kärnkraften är reduktionsplikten en icke-lösning och den förlorade s och mp valet på. Både kärnkraft och biodrivmedel är dyrt och svårt att skala upp då stora arealer ska avverkas i ena fallet och nya kraftledningar byggas när elen ska överföras. Det är vi skattebetalare som får stå för notan. Antingen får vi chockhöjda nätavgifter eller som idag betala för subventioner av timmertransporter och anläggande av skogsbilvägar. Utan dessa subventioner skulle avverkning i fjällskogen bli olönsam.
Jag har svårt att se hur de rödgröna ska kunna vinna tillbaka regeringsmakten 2026.
Tack för dina ord. Du har så rätt! Känner du till hur höga bidrag som ges till transporter och skogsbilvägar idag?
Hälsningar Tor