Historielöshet bäddar för gruvan i Gállok

Egentligen ska det inte behövas. Inte i ett land som säger sig värna om naturen. Ett land fullt av naturmänniskor, sägs det. Inte i ett land som säger sig värna urfolk och mänskliga rättigheter, demokrati och människors lika värde.

Gruvmotstånd ska egentligen inte behövas. För egen del 16 år av stress, press och terror. I början brydde sig ingen. Bara min vän i gruvbranschen. Han berättade om hur illa det skulle kunna bli. Visste precis allt om hur infrastruktur, sandmagasin, klarningsdamm, sprängstendeponier, dammning och buller skulle påverka den natur jag håller kär. Som hälsat på i mina trakter och kände till hur den tusen år gamla tallen i Vállásj skulle täckas av gruvans sopstation, hur all urskog runt omkring skulle skövlas, hur Änoks delta där jag fiskar och jagar skulle förgiftas, hur alla djur skulle skrämmas bort. Det skulle bli en total jävla förödelse.

Jag ringde runt som ett jehu för att få stopp på vansinnigheterna: riksantikvarieämbetet, naturvårdsverket, samebyarna, naturskyddsföreningen, bergsstaten, kommunen.
Norrbottens-Kuriren gjorde en grej om mina farhågor, och Nordnytt. Annars var det dött. Inget gehör någonstans.

När Beowulf Minings planer först blev kända 2006 var det verkligen bedrövligt. Först planerna för berget Ruovddevárre. En rik fyndighet med järnmalm och titan dryga milen norr om Kvikkjokk som låg inne i världsarvet Laponia. Ingen brydde sig heller om detta graverande faktum. Beowulf torgförde till och med Ruotevare nr 1 som sitt flaggskepp. Samma år fick företaget en inmutning i Gállok. Efter det tog motståndet successivt fart.

Den 30 november 2011 startade jag facebookgruppen Inga gruvor i Jokkmokk som snabbt fick flera hundra medlemmar (läs gärna tidslinjen för gruvkampen). Idag heter gruppen Gruvfritt Jokkmokk och har snart sex tusen supporters. Bli medlem du också 🙂

Idag stödjer mängder av organisationer vår kamp. Det är otroligt glädjande med alla underbart fina människor som ideellt offrar av sin tid på sociala medier, men också med sina kroppar, som under protesterna sommaren 2013 eller som anordnar återkommande manifestationer och läger på plats i Gállok, också i somras. Motståndet växer. Hela tiden.

I denna stund går det extra fort när regeringens beslut väntas i mars och Gruvfritt Jokkmokk, med stor hjälp av Skiftet, startat en namninsamling med snart 40 000 namn. Där Naturskyddsföreningen i Norrbotten och på riks gjort ett bra jobb för att påverka och bland andra Skogsupproret, Sofia Jannok, Maxida Märak delar information, där Klotet på P1 och Niklas Zachrisson gjort en grymt bra dokumentär om hur det verkligen förhåller sig. Det är skönt med medier som gör sitt jobb och inte bara låter exploatören hålla monolog och underblåsa motsättningar. Där mängder av enskilda, akademiker och företag frågar om hur de kan hjälpa till.

Egentligen ska det inte behövas att bli torterad av en ett manipulativt troll som Beowulf Minings Kurt Budge, en gruvälskande Karl-Petter Thorwaldsson eller vidriga gruvtroll som trygga bakom sina dispayer mordhotar gruvkritiker. Egentligen borde respekt och klokskap råda i ett modernt samhälle. Inte gårdagens nostalgiska naturförstörariver i jakten på jobb och snabba pengar, som spekulanter vid tangentbord kan tjäna på andras bekostnad. Gállok har de tidigare aldrig hört talas om, har någon anknytning till eller kunskap om. Orter som de ger fullständigt fan i. Annat än som kassako.

Historielöshet är det som bäddar för galenskaperna. Här följer min superkorta trestegsraket:

1. Med den svenskla kyrkans allt intensivare mission började på 1600- och 1700-talen statens kolonisering och kulturella folkmord. Markernas förvaltare samerna skulle göras fogliga med en kravfylld Gud – eller egentligen tre i samma -, med hot, tortyr och dödsstraff.

2. Avvittringen 1905 fullföljde Sveriges ambitioner att helt sonika ta över, stjäla, de samiska markerna där det sedan blev fritt fram att skövla.

3. Renbeteslagen 1928 kom våldsamt att decimera de samer från lappbyarna, som samebyarna då kallades. Den etniska rensningen vilade på rasistiska principer och genomfördes med hjälp av skrämsel, nedvärderande attityder och assimilation. Helst skulle endast de samer som staten ansåg vara renskötare få finnas kvar. Den svenska staten kunde nu ännu lättare kunna skövla Sábme.

Med denna lilla korta historiska redogörelse blir frågan om gruvan i Gállok satt i ett perspektiv. Ett perspektiv som alldeles för få kan se helt enkelt för att de inte känner till det. I ljuset av just denna historia blir den socialdemokratiska gruvälskarretoriken extra vidrig. Äcklig rent av.

Dela och stöd gärna mitt arbete på denna blogg med en swish 070 2300955. Tack!

Historiska källor, bland andra: Samer.se Mats Jonsson När vi var samer






Visits: 527

4 svar på ”Historielöshet bäddar för gruvan i Gállok”

  1. Skogshitler fick förnyat förtroende häromdan av sosseriet i sthlm.
    De älskar ju sitt statliga skövlarbolag Sveaskog, ett socialdemokratisk drömprojekt, nu med Herman som beskyddare.

    Det etniska klyvningen av övre norrland som de satte i sjön på trettiotalet hade som mål just detta, att få folket i kolonin att saboters livet för varandra.
    De som kallas “svenskar” här nu är de som likt Herman ofta pysslar med det staten vill, slaviskt, medans den andra halvan försöker stoppa det.
    Så var det tänkt enligt Macciavellis princip.
    Fungerar utmärkt.
    Kolonialherrarna ser på när det brakar med ett belåtet smil i sina palats på Norrmälarstrand.

  2. Apropå mission så var ju norrlänningen Læstadius själarnas samlande kraft i norr, vetenskapsmannen som slog hål på statskyrkans budskap från helvetet.
    Læstadius bok “Dårhushjonet” är läsvärd, utgiven långt efter hans död.
    Svår få tag i, men den visar på att han var en poltiker, vetenskapsman och orädd ledare, långt ifrån allt man kan höra i kyrkor numera där de svamlar om tro.
    Læstadius gjorde.
    Den bild som ges i media att “samernas” hedniska folktro utrotades av statskyrkan är också en lögn, allt i dessa sammanhang på riksplanet är välformulerade lögner.
    Den kristna tro som fanns bland allmogen i norr var betydligt mer sann än den maktfullkomliga galenskap som de uppskickade prästerna utförde.
    Mycket bra beskrivet i filmen om Læstadius: “Kautokeinoupproret”.

    1. Det kommer bli av.
      Sossarna som bestämmer i Jokkmokks kommun och i regeringen vill ha det.
      Hur skulle man då kunna stoppa det?
      Men jag hoppas jag har fel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *