Jag fick idén att göra filmen Sjumilaskogen för cirka fyra år sedan. Det berodde på att jag ville ge en seriös och sann bild om tillståndet i skogen. En behövlig folkbildning efter decennier av manipulationer och lögner från skogsbrukets företrädare, från dess lobbyorganisationer, ministrar och en överväldigad majoritet av riksdagens alla ledamöter.
Skogsbrukets lobbyorganisationer
Det lögnaktiga om hur det svenskt skogsbruk och dess förträfflighet för bland annat klimatet, jobben, tillväxten, ja till och med naturvården, har matats ut i TV- och bioreklam, i affischerings- och annonseringkampanjer. Avsändare har varit skogsbrukets lobby-organisationer, som bland andra Skogsindustrierna, Skogforsk, Balanskommissionen, Svenska skogen, LRF och Svebio. Fruktansvärt. Det var mycket de här lobbyismlögnerna som boostade idén om att göra filmen Sjumilaskogen.
Som ett exempel väljer jag Svenska skogens annonskampanj, vilken DN-journalisten och författaren Lisa Röstlund beskriver i sin fenomenala bok Skogslandet – en granskning:
”Foton av magiska skogar har de senaste åren dykt upp lite överallt. På ett av dem ser man en ung kvinna med blå ryggsäck, det blonda håret inbakat i flätor. Hon vandrar bland rötter som slingrar sig som anakondor över den bördiga marken. Stigen kantas av ett friskt ristäcke, och granstammar, grova och smala, pyttesmå och till synes oändligt höga, reser sig om vartannat i ett trolskt dunkel. Bilden är en tidningsannons och del av kampanjen Svenska skogen, som drivs av bolaget Svensk Skogskommunikation AB.
Lobbyorganet bildades hösten 2015 av bland andra statliga Sveaskog och bransch-organisationen Skogsindustrierna. På affischer i lokaltrafiken, utmed gator och på torg, i tidningsannonser och filmer har forskare bland annat från Skogforsk, svenska skogsbrukets forskningsinstitut som finansieras av skogsnäringen och staten, beskrivit att skogen behöver brukas för klimatets skull. Skogen som den blonda kvinnan med ryggsäcken går i beskrivs som en svensk produktionsskog – alltså en skog som tidigare kalhuggits.
Men en kollega på DN avslöjar, efter tips från en läsare som reagerat på att han aldrig sett en produktionsskog med så varierande trädtjocklekar, att trollskogen ligger i ett naturreservat. Och att reservatet inte ens ligger i Sverige, kvinnan vandrar i själva verket i Cypress Provincial Park utanför Vancouver i Kanada. Beskrivningen av bilden var ett misstag. ”Sådant som händer”, svarar lobbyorganet.
Kampanjen har varit framgångsrik, konstaterar Carina Håkansson, avgående vd för Skogsindustrierna. Om det faktum att forskarna inte är överens om skogens roll för klimatet, säger hon:
– Jag förlitar mig på de forskare som har forskat just på den frågan, Tomas Lundmark vid SLU till exempel, som visar på att aktivt skogsbruk är det bästa för klimatet.
Inför regeringen presenterade Skogsindustrierna och LRF att kampanjen uppnått mycket goda resultat – att den nått 4 miljoner svenskar, drygt halva den vuxna befolkningen. Opinionsmätningar har visat att skogsindustrin har ökat i popularitet. Alla skogsägare i Sverige är medfinansiärer i Svenska skogen-kampanjen – alla måste bidra med 40 öre per kubikmeter timmer när de säljer sitt virke.”
Skogsbrukets propaganda till barn och ungdom
Propaganda till barn och ungdomar står föreningen Skogen för. Ännu ett citat från Lisa Röstlunds bok:
”Föreningen Skogen driver projektet Skogen i skolan, som producerar läromedel för elever i mellanstadiet. Finansieringen kommer från både myndigheter och näringslivet, som SCA och Sveaskog. Jag läser igenom faktabladen som delas ut. Orörd skog är sämre för klimatet än brukad skog, slår de fast. ”De orörda skogarna innehåller också mycket kol men de har inte samma betydelse för klimatet eftersom man inte kan ’använda’ dem.” Ett annat faktablad anger att koldioxiden från skogsbränsle som förbränns är klimatneutral eftersom den tas upp igen av växande skog. Hur stor finansieringen är till utbildningssatsningarna vill ansvariga för Skogen i skolan inte svara på.
Vårvintern 2021 publicerar Dagens Nyheter granskningen om skogsbrukets kampanjer och lobby. Sex veckor senare meddelar Sveaskog att bolaget hoppar av Svenska skogen-kampanjen och lämnar ägarbolaget Svensk Skogskommunikation AB när avtalet går ut i juni 2022. Beslutet grundar sig i bolagets nya långsiktiga inriktning med större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning, uppger vd:n Per Matses i ett mejl.
Menar han alltså att kampanjen inte fokuserade på biologisk mångfald och klimat? Jag frågar upprepat, försöker få honom att förklara konkret – på vilket sätt hänger det ihop? Men just det vill han inte svara på.”
Skogsbrukets lobbyism för hundratals miljoner
Detta är ett exempel av många på skogsbrukspropaganda som nått ”drygt halva den vuxna befolkningen” i Sverige och där inte heller barnen kommer undan lobbyisternas kampanjer vilka kostat hundratals miljoner kronor genom åren. Mycket av pengarna har svenska skattebetalare stått för.
Idén om att göra filmen Sjumilaskogen kom till stor del ur detta trumpistiska propagandalandskap. Sjumilaskogen kunde tjäna som en motvikt, hoppades jag.
Det vore suveränt om ungdomar i gymnasium och högskola kan se filmen och möta en sann och seriös bild av det faktiska tillståndet i skogen. Det är de unga som är framtidens riksdagspolitiker och makthavare. Det är de som kan förändra.
De generationer som nu styr tror jag tyvärr är alltför hjärntvättade för att kunna ändra något. Det spelar ingen roll om de är höger, vänster eller mittimellan.
Hjälp att sprida Sjumilaskogen
Jag har så smått försökt hitta info om hur jag kan sprida Sjumilaskogen de högre utbildningsnivåerna, men det har gått dåligt. Lärarna har suveräna möjligheter till att besluta om vilka filmer som de vill visa för sina elever. När Sjumilaskogen nu är gratis kan ingen skylla skylla på att det kostar för mycket. Det kostar bara tid. 61 minuter film och kanske en halvtimme av reflektion.
Du som vet hur jag kan hitta gymnasielärare eller ansvariga för högskolekurser, skicka PM till mig eller kommentera här nedan.
Tack!
Samtal om Sjumilaskogen
Intakt samiskt kulturlandskap vid Tjieggelvas
Premiär av filmen Sjumilaskogen
.
#sjumilaskogen #jokkmokk #arjeplog #folkbildning #seriös #sann #skogsbruk #propaganda #motvikt #film #upplysning #utbildning #information #barn #ungdomar
.
Sponsring mottages tacksamt på Swish 0702300955
Varma tack! /Tor
Visningar: 136