Vanhelgade samiska heliga platser
on 15/09/2020

Imorgon kl. 18.00 på Lillan i Luleå arrangerar Amnesty Sápmi, Lule-Boden sameförening och Rättighetscentrum Norrbotten ett öppet möte om den plundrade offerplatsen vid sjön Unna Sájvva i Gällivare skogssameby, i den sydliga delen av Gällivare kommun.

Det var 1915 som arkeologen Gustav Hallström plundrade den uråldriga offerplatsen på 600 föremål som han forslade till Stockholm och Historiska museet.

Men Unna Sájvva är långt ifrån den enda av samernas heliga platser som skändats på olika sätt. Etnografen Ernst Manker vurmade mycket för offeplatser och gjorde många av dem kända för den breda allmänheten. Platserna markerades också ut på kartorna. Det fick till följd att de successivt dränerades av turister som ville ha med sig souvenirer. Som från offergrottan under fjället Skierffe vid Aktse.
Lennart Länta berättade för mig att när han var ung fanns en samling med horn i grottan. Samlingen var kring en meter hög. Där fanns också en massa föremål som mynt och slöjd. Idag är allt borta.

Den välkända offerplatsen vid Heliga Fallet dränktes under Vattenfalls kraftverksdamm Tjaktjajaure i Lilla Lule älv.

Detsamma gäller offergrottorna under berget Átjek, som dränktes av Parkijaurs regleringsmagasin. Under lågvatten i maj är de dock synliga ovanför vattenytan.

Till en av de allra mäktigaste samiska heliga platserna hör Basseuksa i fjällmassivet Dárregajsse väster om Kvikkjokk. Under “Den heliga porten” fanns mängder av renhorn som offrats under lång tid. Hornsamlingen kördes bort med häst av en kristen man som kokade lim av dem.

Hur många fler offerplatser som Vattenfall dränkt, skogsbruket kört sönder eller gruvindustrin sprängt är det ingen som vet.

Många av de heliga platserna finns dock kvar, oskövlade. Jag känner till några som varken Manker eller Hallström fått nys om. Jag hoppas de får fortsätta vara ifred från klåfingriga forskare och turister.




Leave a Comment:

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


2 Replies to “Vanhelgade samiska heliga platser”

  • Speciellt i dessa tider, nu teknokraterna håller på att helt ta över världen, är det viktigt att dessa heliga platser hedras, antingen fortfarande eller på nytt. Krafterna är långt ifrån döda, men de behöver uppmärksamhet och uppskattning för att kunna verka för människans bästa.
    Om det här låter tokigt, så kolla gärna upp hur urgammal vishet och hypermodern kvantfysik påpekar samma sak: ALLT (fysiskt och metafysiskt) är ett, och våra tankar påverkar verkligheten.

  • Det som vore naturligt, livsbejakande och respektfullt En enskild plats för Sápmis etniska förfäders minnesgärd, med tankar till andra urfolk som hädas och plundras på samma sätt. Enskilda, medmänniskor, folkgrupper berörs av kolonialismens utarmning med förtryck som pågått i sekler och fortfarande.
    Samefolket är medborgare i Sverige med saknad rättsskydd, trots svensk grundlag med annan svensk lagstiftning som skall tolkas för medborgarnas bästa, inte hädas och förstöra som görs nu och dåtid… När det vidrör våra förfäders marker, luft och vatten saknades bevarande med vördnad till framtidens generationer och kommande generationer…



Tor L. Tuorda

Sök! Separera sökorden med komma och mellanslag