Den svenska nationaldagen och 500-årsfirandet. Villaägare vid den konstgjorda Dálvvadisjávrásj påtar i sina trädgårdsland. På strandpromenaden flanerar en flanör med en liten hund. I luften mullrar det svagt från NATO-övningen, men senare på dagen ska det braka loss mer rejält. Vid vattenlinjen står min nyvunna vän som just tagit upp en kopp vatten ur sjön. Svaga blå stråk på den annars grå himlen speglar sig i den kavlugna vattenytan. Hon börjar sjunga Renee Sans Souci. Sången ekar över hela Jåhkåmåhkke. Kraftfull. Påminner om jojk. Renee jojkar vattnet, men med Omaha-folkets egen, också uråldriga, sångtradition. Mäktigt. Det känns overkligt att hon är här och gör sin ceremoni som den vattenförsvarare hon är i Turtle Island, Nordamerika. Water Is Life! Vi pratar mycket om hoten mot det finaste och dyrbaraste vi har. Hoten från gruvor, fracking, kalhyggen. Att kvinnor ansvarar för vattnet och män för elden. Renee är också en vattenförsvarare och aktivist, förutom att hon undervisar om traditionell Omaha-kultur, med medicinalväxter och mycket mer.
Omaha betyder folket som färdas mot vågorna, kanske som går mot strömmen. Som inte räds något men är genuint fredliga. Likafullt döpte de allierade märkligt nog en av de fyra stränder som de landsteg på under D-Day i Normandie till Omaha Beach. Amerikanernas, den blodigaste av dem alla. Vi spekulerar om varför de använde just det namnet?
Vi går runt på hembygdsområdet där första Jåhkåmåhkke anlades med kyrka och allt 1607. Att inga av de över 100 byggnader, i huvudsak samiska, som torde ha stått på platsen finns kvar. Jag berättar och guidar runt. Vi pratar mycket och delar erfarenheter om osynliggöranden och kolonialismens brutala framfart som i högsta grad fortsätter med oförändrad frenesi. Bland Renees folk mördades miljoner för kolonisternas markhunger. Sverige ordnade sin Land Grabbing med gåspennor, men den var lika effektiv. Cultural Genocide… När jag inte hittar engelska ord hjälper mig Lory Dance, en nära vän till Renee, som ju kan svenska efter sin tid i Sverige. Hon är professor i sociologi och etniska studier vid Nebraska-Lincoln universitet. Jag träffade henne första gången i december 2016 när hon tillsammans med urfolksaktivisten Leo Yankton medverkade i en manifestation vi höll i Gállok.
Jag är otroligt glad av att ha fått träffa, samtala och byta erfarenheter med de här kloka och starka kvinnorna. Nu är de båda på resa till Guovdageaidnu för att träffa och knyta kontakt med fler samer. Ser redan fram emot att få träffa dem igen 💚
Views: 114