Under det senaste decenniet har andelen allvarliga förslitningsskador på tumleder ökat lavinartat. Enligt SIL, Statliga institutet för ledförslitningar, med hela 817 procent.
– Jag har aldrig sett en sådan frekvens av förstörda leder någonsin, säger professor emeritus för fysiologiska fakulteten vid Smygehuks universitet Tage Fjällén.
Skälet är skoterkörares omotiverade pumpning på gasreglage.
– Folk kan inte hålla jämn gas längre, säger professor Fjällén som menar att en lagstiftning fort måste till så att skotertillverkarna tvingas att återgå till 1987 och de tekniskt briljanta variatorerna som då tillverkades på framförallt skotrar av märket Arctic Cat.
Samhällets kostnader för tumförlitningarna torde i år uppgå till hela 16,7 miljarder kronor. En orimligt hög kostnad, som enligt bedömare utgår från det faktum att alla förstörda tummar måste ersättas av tummar i titan, en metall som i nämnvärd omfattning inte bryts inom EU, utan är tvungen att importeras från Kina.
I förrgår fick statsministerns statsekreterare Leif-Ove Kinnberg kunskap om att Sverige faktiskt har egna brytvärda titanfyndigheter, men att den främsta av dem, som ligger tolv kilometer norr om Kvikkjokk, finns i berget Ruotevare vilket skyddas med hela fyra olika klasser av naturskydd: världsarv, regleringsområde, Natura 2000-område samt naturreservat. Ett faktum som försvårar exploateringen.
– Regeringen ska snabbutreda denna fråga som har högsta prioritet i hela regeringskansliet. På fredag nästa vecka säger sig utredaren Anders Sundström vara klar med förslagen om vilka åtgärder som krävs för att gå i mål med denna högprioriterade fråga, säger statssekreterare Kinnberg.
Läckta uppgifter gör gällande att Ruotevare kommer brytas ut ur Laponia och att regeringen gör undantag för alla de skyddsklasser som idag gäller. Vidare kommer gränsdragningen för utvidgningen att smidigt följa gränsen till nationalparken Sarek. Ett faktum som enligt visselblåsare på Rosenbad ger möjligheter för vattenkraftsutbyggnader söder och norr om titanfyndigheten så att gruvdriften kan elektrifieras i alla led.
– Resonemangen som förs är att satsningen är som hand i handske för den gröna omställningen. De vill också bygga ett 160 meter högt anrikningsverk i Kvikkjokk. Detta på mark exproprierad från de där två företagarna från Jokkmokk som ville bygga hotell. Tumlederna är viktigare är skoterturismen, snackas det om. 80 öre per kvadatmeter får de i betalning, säger visselblåsaren i ett telefonsamtal.
Jokkmokks kommuns båda kommunalråd har olika åsikter om satsningen. Roland Boman tycker det är jättebra, för jobben och klimatet, men Henrik Blind är kritisk. Blind har i ett PM skrivit att om det ska vara en grön omställning på riktigt så måste tumlederna göras i renhorn, framtagna av lokala samiska slöjdare. Men någon gravyr behövs inte, skriver Blind. Det blir för dyrt.
Views: 121
Hehe