Det moderna friluftslivet

I fjälltrakterna i norra Dalarna åker ofta skidåkare och skoteråkare på ledsystem som är skilda ifrån varandra. Det är välordnat och någon buskörning märks inte. Till skillnad mot Kvikkjokk.

En populär aktivitet bland många friluftsmänniskor som jag upplevt i Kvikkjokk är att med skoter ägna sig åt så kallad friåkning.

Friåkarna, mest män 16-50, har smalbandade skotrar med väldigt höga kammar i skotermattorna för att ge bättre grepp och med väldigt många hästkrafter under skoterhuvarna.

De har färgranna skoterställ, hjälmar och små lätta ryggsäckar på ryggarna med något att dricka och äta. Det är viktigt att ekipagen är så lätta och smidiga som möjligt. Inga skidor medföljer, och skotrarna drar inga kälkar eller pulkor. Maskinerna har inga eller minimala rutor för att mildra vinddraget, för riktiga kalla plastrutor skulle sprängas sönder direkt i kvistar eller träd under denna friluftsaktivitet.

Friåkarna kör alltid stående för att bättre kunna bemästra sina maskiner och de kör sällan med jämnt gaspådrag. Oftast far de runt minst två och två så att den ena kan hjälpa den andre om dennes skoter skulle gå sönder eller krascha. De kör ofta i skogen numera, tidigare var det mest på fjället. Skogen ger mer utmaning och är mera sport, typ. Att fara rakt upp genom gammelskogen till fjällen Sjnjierák, Prinskullen eller Nammásj är inga problem. Inte heller några andra skogsberg för övrigt. Bara det inte är en direkt klippa så tar de sig fram överallt. De lever på farten för att nå sina utflyktsmål, och på den högkammade mattan, vilken svarvar sig ner genom snön till marken så att mossa och blåbärsris sprutar. Det blir ordentliga markskador trots att snön ligger djup.

De flesta friåkare är nog egentligen inte intresserade av naturen annat än som en Playground. De är motormänniskor.


När friåkare kört genom och över ett bergland där renskötarna har sina renar, eller som de planerar att flytta sina renar till, förstörs hela betesområdet. Renskötarna måste då flytta renarna till ett annat område, eller ändra sina planer. Alla skoterspår som går kors och tvärs genom betesområdet gör att renarna följer friåkarnas frusna skoterspår istället för att gräva i snön och beta marklavar. Det är omöjligt att kunna hålla kvar renarna, och extremt krävande att bevaka alla utgångar med skoterspår som går ut från betesområdet. Detta är ett stort och växande problem i många samebyar.

Den fria modellen av skoterkörning torde vara den vanligaste i hela Sverige. Det finns inga lagar om att endast få köra på skoterleder. Ledsystemen vid Fjätervålen utgör nog ett av få undantag?

Kvikkjokk är omringat av naturreservat. Naturskyddet till trots hindrar det inte friåkningen.

Vid Fjätervålen i Dalarnas län råder skoterförbud i naturreservaten medan det vid Kvikkjokk i Norrbottens län är fritt fram att köra överallt i omgivande Pärlälvens och Kvikkjokk-Kabla fjällurskogs naturreservat, samt i Kamajokks naturreservat.

De senaste årens enorma skotertrafik i Kvikkjokk har gjort att det traditionella skidåkande friluftslivet därför sökt sig till andra mer ostörda platser. Som Idrefjällen, där skoterförbud ofta råder i naturreservat och där ledsystemen för skidåkare respektive skoteråkare ofta är separerade. Ett lugn råder här när man åker skidor. Spåren är väl underhållna och naturen är fantastisk också här. Inga friåkare finns och inget oväsen hörs från skotrar.

Varglav och fjället Städjan.

Är glad om ni vill donera en summa via swish för att stödja fortsatt oberoende utgivning på denna blogg 0702300955.

Tack 🙂










Visits: 586

4 svar på ”Det moderna friluftslivet”

  1. Vilket gnäll. Hela Sarek, Padjelanta , stora Sjöfallet och även ett tyst område vid sulitelma är helt fritt från snöskoter.

    Inga som helst problem att röra sig där med skidor om man vill. När man vandrar i fjällen så ser man vilket otroligt slitage vandringwn medför för att inte tala om nedskräpning. Du snackar markskador , checka in Kungsleden…

  2. Nån gång borde motorsportandet även begränsas här i Kvikkjokksområdet. Tids nog,när fossilbränslen förbjuds,eller åtminstone ransoneras till behövliga saker. Då blir nog villorna (alias fritidshusen) rätt billiga. Säkert en av de värre mardrömmarna för kommunledningen…

    1. Ja det får vi verkligen hoppas. Knappt någon av de där nya villorna hade byggts om inte skotern funnits, skulle jag tro. Ja värsta mardrömmen verkligen…

  3. Renskötarna kör ju själv skoter.
    Och det finns fina fyrtaktare numera.
    Går tyst och mjukt.
    Underligt nog säljs de knappt.
    Jag har en gammal fyrtaktare från 90-talet.
    Byggdes om för länsstyrelsen av Fritdsprodukter i Östersund.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *